Paul Constantin Turcanu

De vorbă cu românul care creează minifigurine LEGO

Interviu realizat de Attila Kelemen

Sunt şanse foarte mari ca, fiecare dintre noi, cei pasionaţi de LEGO, să avem în colecţie şi minifigurine concepute de Paul Constantin Ţurcanu. Tânărul designer român, alături de echipa ultracreativă din care face parte, ne face să credem că, în ceea ce priveşte minifigurinele LEGO, există o singură regulă: niciodată nu sunt suficiente, oricât de multe ai avea.

Paul a studiat la Cluj, la Universitatea de Artă și Design, fiind pasionat de grafica digitală. După o perioadă de 6 ani în care a făcut design pentru diverse firme clujene, a aflat de la un prieten, fost coleg de facultate, despre o oportunitate de job la LEGO. Deşi numărul designerilor grafici care au aplicat pentru acel job, din toate colţurile lumii, a fost mai mare de 100, Paul a avut şansa să se numere printre cei 10 aplicanţi invitaţi la un workshop în Billund. La finalul workshop-ului a realizat un proiect pe care l-a prezentat cu succes și i s-a oferit jobul. La început a lucrat mult la minifigurinele Star Wars, apoi la cele din setul Ghostbusters Firehouse Headquarters (75827), unde a creat majoritatea personajelor, iar apoi pentru seturile Angry Birds. Vom avea ocazia să vedem o parte din munca lui şi în The LEGO Batman Movie (2017) şi în The LEGO Movie 2 (2019). Din păcate, nu este autorizat să ne spună, dacă în noul film, va reapărea sau nu, celebrul personaj numit Unikitty :).

Am avut plăcerea să stăm de vorbă cu Paul în Cluj, la sediul CleverToys.

interviu--lego

Paul, Ana-Maria și Tibor, la CleverToys

De ce crezi că ai fost selectat din mulțimea aplicanților?
Pentru alegerea unui designer grafic, Grupul LEGO nu ia în considerare numai talentul, ci şi o serie de aptitudini şi trăsături de personalitate. Spre exemplu, în ceea ce priveşte designul prezentat au apreciat, în primul rând, găsirea unor soluții eficiente şi păstrarea unor linii clare. Pe de altă parte, interviurile avute au fost menite să-mi testeze abilitatea de a lucra într-un mediu creativ, de a colabora eficient cu colegii. Contează foarte mult să fii o persoană nu doar creativă dar și deschisă, comunicativă.

Cum sunt formate echipele de design la LEGO?
În echipa de design grafic din care fac parte, managerii decid cine pe ce proiect lucrează. Dar, dacă spre exemplu, doresc să încerc ceva nou, pot solicita acest lucru iar managerii stabilesc cu cine sunt compatibil, sunt alocat unei noi echipe. La LEGO Star Wars sunt alocați 2-3 designeri grafici într-o echipă, apoi designeri de modele care lucrează machetele în sine, plus un așa numit creative lead care are grijă de integritatea proiectului. În general, la designul minifigurinelor, o persoană duce modelul la bun sfârsit, dar, pe parcurs pot fi implicate şi alte persoane. Spre exemplu prima schiță poate fi făcută de o persoană, dar etapele următoare vor fi făcute de alte persoane din echipă.

Cu ce te ocupi, ca designer grafic?
În special de minifigurine, stickere și elemente decorative. Personajele care intră într-un set au la bază un brief creat de către creative lead-ul împreună cu proprietarul licenței, dacă este cazul (ex. Star Wars). Pornind de la ideile lor, noi venim cu schițe, de cele mai multe ori pe hârtie. Acestea sunt verificate, iar dacă sunt acceptate, lucrăm la printarea testelor și apoi începe producția. Foarte multe teste au loc de altfel în timpul realizării seturilor (kids tests). Se verifică stabilitatea modelului, dacă le place sau nu copiilor, etc.

interviu cu Paul Constantin Turcanu

Paul cu una dintre minifigurinele LEGO Star Wars create de el: Gray Squadron Pilot

Vă ghidați după un style guide în designul minifigurinelor?
Avem aprox. 200 de pagini cu diferite reguli. Doar așa putem păstra o consistență în crearea pesonajelor, pentru ca acestea să semene chiar dacă nu fac parte din același univers. Practic LEGO este un univers cu mai multe microuniversuri în care totul e aliniat.

Poți să ne dai un exemplu de o regulă oricât de banală, ca să înțelegem mai bine?
Una foarte banală: minifigurinele clasice au “culoarea pielii” galbenă, pe când la Star Wars aceasta trebuie să fie cât mai apropiată de cea umană. O altă regulă: nu poți combina două culori diferite de ten în designul aceleiași minifigurine.

Oricât de complex ar fi acest univers LEGO, totuși, te limitează ca artist. Cum trăiești această situație?
În general, atunci când ești limitat, devii mai creativ. Având o limită în care trebuie să te încadrezi, trebuie sa găsești în permanență soluții. Nu este ușor să păstrezi totul foarte simplu. În general copiilor le plac detaliile, iar fanii adulți sunt mai nostalgici, preferă designul clasic. Practic trebuie să găsești o cale de mijloc, astfel încât să păstrezi cât mai multe detalii, să rezolvi chestii super complicate într-un limbaj cât mai simplu. Acest lucru te motivează tot timpul. Ca și artist, încerc să lucrez în afara jobului proiecte personale total diferite de LEGO pentru a ieși din cotidian – deși nu mă plictisec niciodată de LEGO, câteodată simt nevoia să creez ceva diferit.

În acest context, ce înseamnă inovație pentru un designer LEGO?
De exemplu la Star Wars, a trebuit să refac multe presonaje care au mai fost create în trecut. Pilotul X-Wing a mai apărut în seturi LEGO mai vechi, dar a trebuit să-i dăm o înfățișare nouă. Și aici vreau să cred că am adus ceva nou și am creat ceva mai clar, mai frumos decât ce era înainte, chiar dacă și soluția veche era perfectă.

În ultima perioadă, în designul minifigurinelor au apărut foarte multe expresii faciale noi. Există o listă cu ce anume este permis?
Ochii sunt plasați în același loc, cu mici excepții. În rest expresiile pot fi foarte variate. Unii au observat că personajele LEGO au început să devină nervoase, supărate, dar și acestea sunt sentimente umane, până la urmă. Universul LEGO este atât de mare, încât în el au loc și monștri și fantome supărate. Pentru că nu poți să creezi o fantomă cu o expresie fericită pe chip. Dar ca și regulă generală, personajele sunt pozitive. Încercăm să evităm personajele agresive.

Aveți în vedere și factorul de colectibilitate al unui set?
Seturile mai complexe recomandate unor grupe de vârstă mai mari, se potrivesc colecționarilor adulți. În acest caz ne ghidăm după preferințele adulților, dar totul se construiește în același sistem.

Cum este Grupul LEGO, ca angajator?
Oferă libertate și încurajează creativitatea. Sunt foarte deschiși, sprijină artistul din tine. Mediul de lucru este foarte deschis, poți să vorbești, să interacționezi cu oricine. Este ca o mare familie până la urmă. Poate sună bizar, dar așa este. În România mediul de lucru era mai constrâns.

Ce se întâmplă dacă nu se respectă deadline-urile?
Nu am întâlnit situații în care să nu se respecte deadline-urile. Sărim mult în ajutorul celorlalți. Știm cât de mult așteaptă copiii seturile noi și acest lucru ne responsabilizează. Totul e bine organizat și structurat, se bazează pe un plan, astfel încât la un proiect avem mai multe deadline-uri, care sunt ușor de respectat. Acolo unde intervin totuși probleme, rezolvăm la timp pentru că managerii sunt atenți să aloce resursele corespunzător.

S-a întâmplat să plece cineva din echipă pentru incompatibilitate?
Contează faptul că suntem selectați și pentru lucrul în echipă. Nu se poate vorbi despre fluctuație. S-a întâmplat să plece cineva după ani de zile, dar motivele au fost personale, nu legate de job. Nu-i ușor să intri în echipă, dar dacă ești înăuntru vezi că HR-ul este foarte bun și învață din greșeli. LEGO este un angajator excelent.

Îi mulţumim lui Paul pentru acest interviu şi, dacă vreţi să aflaţi mai multe detalii, vă invităm să urmăriţi un scurt video în care Paul prezintă minifigurinele din setul LEGO® Ghostbusters™ – Firehouse Headquarters (75827).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *