Fabrica LEGO din Nyiregyhaza

În vizită la fabrica LEGO din Nyíregyháza (Ungaria)

Autor: Attila Kelemen
Traducerea articolului publicat în limba maghiară aici: A nyíregyházi LEGO gyárban jártunk

Am avut așteptări impresionante şi nu am fost dezamăgiţi.

LEGO® este un brand mare (conform diverselor evaluări, este prezent în lista Top 80 la nivel global), este liderul industriei de jucării, aflat de mai mulţi ani într-o expansiune spectaculoasă de piaţă, dar în pofida caracterului său multinaţional, a păstrat o parte din însuşirile sale inerent familiale şi scandinave. În ciuda tuturor strategiilor de brand şi de marketing, sau a gamei foarte largi de produse, dezvoltarea companiei a avut un traseu coerent. Ne întrebăm totuși: oare Grupul LEGO nu este prea mare? Mai poate fi acest proces intensificat? Iar răspunsul se relevă de la an la an: rezervele destinate dezvoltării companiei sunt impresionante.

Lóránt Siket, cel care ne-a ghidat prin fabrica din Nyíregyháza, se numără printre acei tineri profesionişti, care după o perioadă petrecută la Budapesta, s-au alăturat Grupului LEGO. Am vizitat fabrica împreună cu Tibor Nagy şi Anikó Nagy (reprezentanții Brick Depot, care operează 3 Magazine Certificate LEGO din România), respectiv cu Ana-Maria Juhász (manager de marketing la Clevertoys.ro, cel mai mare magazin on-line de specialitate). Dar, înainte de a trece mai departe, să prezentăm, pe scurt, contextul:

Jørgen Vig Knudstorp, liderul Grupului LEGO, este „rockstar”-ul organizaţiei. Este un danez tipic: spontan, glumeţ, entuziast la primirea fiecărei vești bune. Este unul dintre cei mai carismatici lideri de top, acest fapt datorându-se poate și legăturii strânse care există între imaginea proprie şi brandul produsului său. La mijlocul anilor ‘90 Knudstorp a reușit să salveze Grupul LEGO dintr-o situaţie falimentară. În acel moment priorităţile noului lider erau foarte diferite de cele de acum: gestionarea crizei, reducerea personalului şi a gamei de produse. De atunci situaţia s-a schimbat în mod radical. Acum provocarea principală este alta: în anumite perioade ale anului, pentu anumite modele de jucării LEGO, capacitatea de producție este mult mai mică decât cererea. Grupul LEGO nu reușește să producă toate seturile pe care copiii din întreaga lume le notează pe listele de cumpărături ale părinţilor lor.

Jørgen Vig Knudstorp

Jørgen Vig Knudstorp (Sursa foto: b.dk)

Datorită cererii globale enorme şi a provocărilor logistice, anul trecut expresia cheie după care s-a ghidat Grupul LEGO a fost „influenţarea cererii”. Ce înseamnă acest concept? Este o tehnică de marketing utilizată de obicei atunci când o companie care produce în principal produse de sezon încearcă să-şi optimizeze funcţionarea prin încurajarea consumatorilor să cumpere mai mult în afara sezonului, iar în perioada sezonului încearcă să reducă oarecum vânzările. Această necesitate vine din faptul că, în mijlocul sezonului, adică înainte de Crăciun, producerea unui volum ireal de mare care să corespundă cererii de pe piaţă, ar fi o sarcină anevoioasă. Chiar dacă în lunile mai liniștite producţia ar putea fi intensificată, producerea pentru stoc este mult mai costisitoare şi oarecum riscantă. Astfel, la sfârşitul anului trecut, Grupul LEGO „a influenţat cererea”, adică a restrâns puţin activităţile de publicitate şi de marketing, respectiv a anunţat că din anumite familii de produse vor fi disponibile pe piaţă doar cantități limitate.

Conform doctrinei actuale a Grupului LEGO, investirea în capacităţi mari de producţie este rentabilă, chiar dacă pe termen scurt acestea nu sunt folosite în întregime. La fel ca şi la proiectele de construire a fabricilor din China, acest lucru s-a întâmplat şi în cazul proiectului din Nyíregyháza.

Încrederea în sine a lui Knudstorp este ușor de înţeles, profitul net al companiei în 2015 a fost de 9 174 milioane de coroane daneze, adică mai mult de 1,2 miliarde de euro, ceea ce înseamnă aproximativ cu 20% mai mult decât în 2014. În prezent, se produc piese LEGO în fabricile din Danemarca, Republica Cehă, Mexic şi China – aceasta din urmă producând în principal pentru piaţa locală. Pe lângă acestea, în Ungaria, mai precis la Nyíregyháza, se produc zilnic 60 – 70 de milioane de piese LEGO.

În oraşul din estul Ungariei se fabrică piese LEGO din anul 2008, specialitatea fabricii fiind piesele LEGO® DUPLO®, deoarece aici se produc toate cărămizile DUPLO din lume. Cu toate acestea, în prezent, doar 10% din capacitatea totală de producţie este reprezentată de DUPLO. Motivul: în 2013 Grupul LEGO a investit imens în producţia de la Nyíregyháza. În luna aprilie a anului 2013 s-a început construirea noii fabrici, care în luna noiembrie era deja în producţie. La un moment dat, două mii de oameni lucrau simultan pentru crearea fabricii şi a logisticii din jurul ei. În prezent, în funcţie de sezon, în fabrică lucrează aproximativ 2 500 de persoane, lângă cele aproape 1 000 de matrițe de injecție a plasticului sau în zonele de decorare, asamblare şi ambalare. Acest lucru înseamnă că, zilnic, 18 camioane încărcate cu seturi LEGO pot pleca de la Nyíregyháza către centrul logistic din Cehia, în Jirny sau în Statele Unite ale Americii. Fabrica este şi în prezent în curs de extindere.

Aflată la 12 km de fabrica veche, noua unitate de producție, care dispune inclusiv de acces propriu către autostradă, a fost proiectată astfel încât să se poată dezvolta treptat într-o logică modulară compactă. Dacă prima noastră impresie este aceea că am păşit pe un teren de joacă – la fiecare pas întâlnim cărămizi LEGO jucăușe şi statui LEGO distractive – a doua impresie este cea a unei lumi extrem de raţionale şi atent calculate, care se află în strânsă legătură cu multiplele proceduri de controlul calităţii, cu operaţiunile de manipulare a materialului cu o precizie farmaceutică, cu economisirea energiei şi cu un control aproape obsesiv al siguranţei la locul de muncă. Grupul LEGO este o organizaţie cu o puternică mitologie internă, care îşi datorează succesul principiului său fondator ce nu lasă loc de compromisuri: „Doar cel mai bun este suficient de bun.”

fabrica LEGO Ungaria (1)

Cât de practic! Dacă LEGO ar produce mezeluri, marcarea sectoarelor parcării cu imagini reprezentând cremvuşti sau cârnaţi ar arăta ciudat. Dar LEGO nu produce mezeluri!

fabrica LEGO Ungaria (2)

Fabrica LEGO este situată pe strada LEGO, unde se poate ajunge cu o bicicletă având logoul LEGO.

fabrica LEGO Ungaria (3)

Cărămida este elementul LEGO cel mai uşor de recunoscut. Acest motiv vizual ne însoţeşte pretutindeni pe parcursul vizitei noastre în fabrică.

fabrica LEGO Ungaria (4)

Fanii LEGO își vor da seama că aceste statui imense reprezintă replica la scară mare a unor piese LEGO binecunoscute.

fabrica LEGO Ungaria (5)

În zona de recepţie sunt construite din piese LEGO clădiri tipice din Nyíregyháza, în jurul cărora trecătorii au construit, spre exemplu, roboţi gigantici.

fabrica LEGO Ungaria (6)

Lóránt Siket – ghidul nostru în fabrică. Avatarul său va fi adăugat în colecţia mea de minifigurine, deoarece cartea lui de vizită este un omuleţ LEGO DUPLO. Cred că, pentru colecționari, valoarea minifigurinelor – cărţi de vizită este în jur de 100 de euro pe Ebay. Dar eu nu o voi vinde 🙂

fabrica LEGO Ungaria (7)

Un detaliu al machetei fabricii. Nu este o coincidenţă faptul că aceste camioane sunt galbene. Camionul galben cu codul 3221 este unul dintre seturile care s-au bucurat de cel mai mare succes în gama LEGO CITY.

fabrica LEGO Ungaria (8)

Acesta nu este un decor teatral steampunk, dar nici o orgă ciudată. Prin aceste tuburi ajung granulele de plastic în matrițele de injecție.

fabrica LEGO Ungaria (9)

Piesele care ies din maşini cad în cutii etichetate. Se preiau în mod continuu probe, iar seriile care au trecut de testele de calitate sunt transportate pe benzi speciale la decoratori, asamblatori sau preambalatori.

fabrica LEGO Ungaria (10)

Echipa LEGO din Cluj. Într-o altă fotografie, poartă plase de păr pentru că la liniile de producţie DUPLO se poate intra doar purtând plasă de păr.

fabrica LEGO Ungaria (11)

Această maşină asamblează figurinele DUPLO. Pune elementele împreună, după care verifică dacă le-a asamblat în mod corect.

fabrica LEGO Ungaria (12)

Fiecare figurină este apoi fotografiată pentru a se verifica dacă toate elementele sunt la locul lor.

fabrica LEGO Ungaria (13)

Capătul liniei de ambalare în pungi – aceasta este secţiunea cea mai tentantă pentru un colecţionar LEGO…

fabrica LEGO Ungaria (14)

Braţe de figurine LEGO DUPLO, când încă nu se știe cui vor aparţine.

fabrica LEGO Ungaria (15)

Figurine DUPLO, surprinse în momentul în care încă cred că lumea e compusă dor din fraţii lor.

fabrica LEGO Ungaria (16)

Zona principală de ambalare. Ultima fază a lucrărilor înainte de încărcarea camioanelor.

fabrica LEGO Ungaria (17)

Zona de sortare şi depozitare. Piesele sunt păstrate în 4 tipuri de cutii. Capacitate: 80 de mii de paleţi.

fabrica LEGO Ungaria (18)

Lacul artificial de lângă fabrică. În adâncul lui se ascunde un mister nedezlegat: cum a ajuns crapul în acest lac dacă nimeni nu l-a adus aici?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *